Op 15 mei is de laatste dag van de ijsheiligen. Na die dag zou het (theoretisch dan toch minstens) niet meer vriezen, dus alles wat geen vorst verdraagt mag daarna naar buiten: bonen, mais, dahlia’s, tomaten en pompoenen.
Indachtig de opwarming van de aarde plantte ik mijn pompoenplanten op 8 mei al buiten uit. Maar de ijsheiligen konden mijn eigenwijsheid niet waarderen. Het ging niet vriezen, dat nog net niet. Maar de temperatuur was wél twee weken lang onder de tien graden, mijn pompoentjes stonden er sneu bij, ze groeiden niet en vergeelden wat. Maar nu is het weer dan toch omgeslagen: Het was vandaag 30 graden in de schaduw. De pompoenplantjes lagen amechtig op de grond… maar ik heb hoop dat het toch goed komt.
